1. Home
  2. Starten met Kleisteen
  3. Welkom bij kleisteen

Welkom bij kleisteen

Welkom bij kleisteen!

U vindt hier een aantal tips over het beginnen met uw administratie en het werken met Kleisteen. Voor een uitgebreidere handleiding van alle
basis-functies en instellingen van Kleisteen kunt u hier de quickguide downloaden

Beginnen met uw eigen administratie:
Bent u een startende ondernemer,  open dan een aparte (zakelijke) bankrekening.

Kleisteen heeft een automatische (gratis) en eenvoudige koppeling met mijn ING zakelijk en met bunq bank, die alle bankmutaties dagelijks ophaalt in Kleisteen.
Met ABNAMRO en RABO bank is er een koppeling waar kosten voor worden doorberekend.

Vooral bij kleine ondernemingen en starters komt het vaak voor dat er geld van de zakelijke rekening naar de prive-rekening gaat voor levensonderhoud, of dat u geld van privé naar uw zakelijke rekening boekt als een soort lening aan uw bedrijf.

Het is het best om dit in duidelijke transacties te doen, liefst gewoon een overboeking tussen de 2 rekeningen (in plaats van met uw zakelijke pasje uw prive-boodschappen te betalen, of met contant geld uit uw portemonnee een zakelijke transactie betalen).

Dit voorkomt een hoop uitzoekwerk – en dus kosten – door uzelf of uw boekhouder!

DE EERSTE STAPPEN

Wij adviseren u de volgende volgorde aan te houden om aan KLEISTEEN te wennen.

Het is het gemakkelijkst om te beginnen met het invoeren van de inkopen (kosten).
Gebruik hiervoor de Kleisteen inbox, mail al uw facturen hier naar toe of upload ze met uw mobiel.

Ga via het menu naar ‘kosten’, voer een aantal bonnetjes/facturen in, en klik na het invullen van ieder scherm op ‘bewaar’.

Bonnetjes met meerdere BTW-tarieven voert u in door 1 regel per BTW-tarief te gebruiken.

Onderin het scherm kunt u uw laatst ingevoerde transacties zien.

Kijk ook bij de voorkeuren en instellingen (rechtsboven in ieder scherm, onder de symbooltjes) om het werken met Kleisteen voor u efficiënter te maken.

– – – – – –

Stap 1 – Invoeren  transacties
menu ->  inkopen/kosten
menu ->  verkopen – handmatig of factuur maken

En eventueel:
menu  -> voorraad
menu ->  investeringen

=> printen BTW-aangifte via menu -> boekhouding -> BTW-aangifte (dit kunt u natuurlijk ook later pas doen)
Stap 2 – Het boeken van betalingen en ontvangsten: 

Voor het boeken van betalingen en ontvangsten op de ingeboekte transacties gebruikt u  e-bankieren. Het systeem zoekt dan zelf boekingen in het systeem op die bij de bedragen van uw bankafschriften horen. U hoeft deze dan alleen maar aan te vinken en de betalingen en ontvangsten worden geboekt.

Voordat u e-bankieren kunt gebruiken dient u via  -> instellingen -> banken uw IBAN nummer in te voeren.

Andere mogelijkheden:

Het is ook mogelijk betalingen/ontvangsten te boeken via menu (of via de relatie) -> open posten.

Vul altijd minimaal de betaaldatum en het bedrag in.

Of u zoekt een inkoop- of verkoopboeking op, klikt op details en klikt dan op het linkje betaalgegevens. U kunt de gegevens invoeren in
het pop-up schermpje.

Het kasboek  wordt automatisch geboekt als u tegenrekening Kas kiest bij het invoeren van inkopen of verkopen.
De betaaldatum wordt dan gelijkgesteld aan de transactiedatum.

Stap 3 – Controleren Banken

Via Hoofdmenu -> e-bankieren/banken – kies de gewenste bankrekening.
Hier ziet u al uw daadwerkelijk geboekte betalingen en ontvangsten.
U kunt kiezen uit een overzicht van uw bank per afschrift of per dag, en u kunt de banken controleren. Als de gegevens hier
overeenkomen met uw papieren bankafschriften, is dit een eerste teken dat uw administratie kloppend is.
In de helpteksten vindt u uitgebreidere uitleg hierover.

– – – – – –

OEFENADMINISTRATIE

Wanneer u eerst met een aantal boekingen wilt oefenen dan kunt u dit doen in onze Oefenadministratie. Om hiervan gebruik te maken kunt u inloggen met de

volgende gegevens:

naam: oefenadministratie
wachtwoord:  kleisteen

LET OP: de oefenadministratie is beschikbaar voor al onze  klanten dus gebruik geen persoonlijke gegevens.

GRATIS CONSULT

Mocht u belangstelling hebben voor een eenmalig, gratis telefonisch Startconsult van 30 minuten dan kunt u een tweetal data (dag + tijdstip) doorgeven waarop dit u het beste uitkomt.

Mocht u er niet uitkomen frustreer u dan niet maar mail ons: support@kleisteen.nl.

Als uw boekhouder vragen heeft over Kleisteen dan kan deze ook altijd rechtstreeks contact met ons opnemen via accountancy@kleisteen.nl.

Veel succes!

Related Articles